Theater Online
Instagram
  • Nyitólap
  • Képgaléria
  • Színházak
  • Portré
  • Hírek
  • Írások
  • Bemutatók
  • HTMSZ
  • Képügynökség
  • TESzT

    Hírek

    Rinocéroszok bemutatója Sepsiszentgyörgyön

    2025. szeptember 25.
    A gyergyószentmiklósi ünnepi bemutató után Sepsiszentgyörgyön is bemutatják a Figura Stúdió Színház fennállásának negyvenedik évfordulója alkalmából készült Rinocéroszok című koprodukciót.

    A gyergyószentmiklósi és sepsiszentgyörgyi társulat közös bemutatója Eugène Ionesco abszurd drámája. Az előadást a Figura Stúdió Színház egykori alapítója, Bocsárdi László rendezte. A sepsiszentgyörgyi bemutató a Tamási Áron Színház nagytermében szeptember 24-én volt.

    Vasárnap délelőtt, valahol, egy fülledt francia kisvárosban végigcsörtet az utcán egy rinocérosz. Mit lehet ilyenkor tenni? Kit kell felhívni? Vagy egyáltalán kell-e foglalkozni vele? A különc Bérenger annyira másnapos, hogy nem tud törődni a dologgal, később viszont már nem hagyja nyugodni a téma, hisz a rinocéroszok egyre többen vannak. Lassan elöntik az egész várost. Egyesek szerint van bennük valami természetes ártatlanság. De hát ki tudja, meddig természetes valami, s hol kezdődik a természetellenes? Hogy mi a normális és mi az abnormális? Hogy a rinocéroszok szépek vagy otrombák? Hogy a moralitás a felsőbbrendű vagy a természet? Hogy jobb beállni a sorba vagy egyedül maradni a világon?

    Bocsárdi László rendező szerint Eugène Ionesco rendkívül fontos alakja a huszadik századi színháznak, az ő nézetei indították el az 50-es években a román színjátszás re-teatralizálási folyamatát, az irodalmi alapú színháztól való eltávolodását. „Ionesco azt vallotta, hogy az irodalom, a szavak előre csomagolt fogalmak, amelyek nem igazán tudják közvetíteni azt az élményt, amit a színház kínál. A színház olyan formában tudja átadni az érzelmeket, átélhetővé tenni az érzéseket a néző számára, amire a nyelv önmagában nem képes” – nyilatkozta Bocsárdi László. Bevallása szerint ő maga is erre törekedett a Figura Stúdió alapításakor, megpróbált olyan előadásokat rendezni, amelyek másképp épültek fel, mint ami az akkori színjátszást jellemezte. Az ő előadásaik az emberi testből, gesztusokból, érzésekből táplálkoztak, nem az irodalom felől közelítették meg a színházat.

    A rendező azt is elmondta, hogy öröm volt számára ez a felkérés, hisz a két színház egy tőről fakad. A nyolcvanas években kísérleti színházi műhelyként indult és vált ismertté a Figura Stúdió, majd az onnan Sepsiszentgyörgyre érkező színészek közreműködésével a Tamási Áron Színház is ugyanezen az úton indult el. „A Figura ébresztett rá arra, hogy a színház az én utam, ott kezdtem el konkrétan színházzal foglalkozni, a Tamási Áron Színház pedig az a hely, ahol kiteljesedett a pályám rendezőként és társulatvezetőként is” – fogalmazott. Mint mondta, ez az első alkalom, hogy Gyergyószentmiklóson dolgozott, mióta elköltözött onnan. Több mint harminc éve, 1994 tavaszán rendezte ott utoljára a Kasimir és Karoline című előadást, mely szintén koprodukció volt, azáltal valósult meg a Tamási Áron Színház és a Figura Stúdió Színház fúziója.

    A Rinocéroszok című közös előadás szereposztásában hat gyergyószentmiklósi és nyolc sepsiszentgyörgyi színész nevét olvashatjuk, akik közül nem hiányozhatnak az egykori figurások sem. A gyergyói társulatából Bartha Boróka, Barti Lehel-András, Faragó Zénó, Moşu Norbert-László, Pascu Tamara és Tamás Boglár vesz részt az új produkcióban, a szentgyörgyi társulatból pedig D. Albu Annamária, Pálffy Tibor, Szakács László, Derzsi Dezső, Göllner Boróka, Kónya-Ütő Bence, Márton Lóránt-László és Pignitzky Gellért.

    Sepsiszentgyörgyi Színház
    • Interjúk

      Az semmi – ezt hallgasd meg!

      Az alábbi interjú kiváló apropója lehetne, hogy nyolcvanegyedik születésnapján, egykori kaposvári kollégái egy általuk alapított elismeréssel, a „Kossuth díjasok Kossuth díjával” lepték meg a Jászai Mari-díjas, érdemes művészt, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagját. Koltai Róberttel néhány nappal a díjátadás után színházi pályájáról beszélgettünk.
      Rojkó Annamária
      20224. december 3.
    • Interjúk

      Máshoz nem értett, így lett A Nemzet Színésze

      Szorgalom, alázat és páratlan humor jellemzi máig Szacsvay Lászlót, aki csaknem hatvan éve él hivatásának. A Katona alapító tagjával beszélgettünk, aki a teátrumban idén kezdte meg a 44. évadját.
      Zsigmond Lilian
      2025. november 10.
    • Interjúk

      Sasvári Sándor a Rock Színháztól a nemzetközi színpadokig

      Sasvári Sándor a Rock Színházban és a nemzetközi színpadokon vált ismertté, országosan pedig a Jézus Krisztus Szupersztár címszerepével tűnt ki. Jelen írásunkban pályájáról beszélgetünk.
      Zsigmond Lilian
      2025. november 5.

    Bemutatók képekben

    • A színházcsináló
      Orlai Produkciós Iroda A színházcsináló
      rendezőPelsőczy Réka
    • let’s go japan with the kids
      Trafó let’s go japan with the kids
      rendezőÖrdög Tamás
    • Tiszta őrület
      Centrál Színház Tiszta őrület
      rendezőPuskás Tamás
    • Krémes keringő
      Új Színház Krémes keringő
      rendezőDörner György

    Partner oldalak

    Az oldal megjelenését támogatja: Nemzeti Kulturális Alap Magyar Művészeti Akadémia Emberi Erőforrások Minisztériuma Kulturális és Innovációs Minisztérium Petőfi Kulturális Ügynökség
    © 2025. - THEATER Online - theater.hu