Színházak
Miskolci Nemzetközi Operafesztivál
- 2014/2015
- 2003/2004
Girolamo Deraco - Francis PoulencAz emberi hang - Facebooking
- SzereplőMaria Elena Romanazzi
- rendezőNino Cannata
- közreműködőRaffaella Ronchi
A "gyilkos" technikai vívmányokat állítja a középpontba a Bartók Plusz másik ősbemutatója. Szerzője, Girolamo Deraco (a Bartók Plusz operaíró versenyének helyezettje 2012-ben) Francis Poulenc: Az emberi hang című zenedrámájának ötlete alapján írta meg a Facebooking című művét. Egy párkapcsolat tragédiához vezető "zárófejezetét", a szakítást Poulenc operájában egy telefonbeszélgetésben, Deracónál a táblagépen (tablet) olvasható Facebook-chaten követhető nyomon. Az egy-egy női főszereplőre koncentráló egyfelvonásos operákat egy estén láthatja a közönség.
Az emberi hang
Játszódik Franciaországban, a 20. században. Az asszony várja a szeretett férfi telefonhívását, aki ötéves kapcsolat után szakított vele. Ez lesz a búcsúbeszélgetésük, mert a férfi a következő napon egy másik nővel köt házasságot.
Végre megszólal a telefon, és a férfi jelentkezik. Az Asszony igyekszik tárgyilagosan társalogni vele, pedig érzi, hogy már csak ez a párbeszéd köti az élethez. Kétségbeesetten kapaszkodik a kagylóba, szóba hoz mindenféle jelentéktelen témát, hogy húzza az időt. Így akarja elodázni a végső istenhozzádot. Beszél arról, hogy visszaadja a férfi szerelmesleveleit, felidézi a múltjukat, a közösen eltöltött boldog napokat. Az önmagára erőszakolt fegyelem azonban fokozatosan elhagyja, és teljesen kiadja magát. Gátlás nélkül bevallja, mennyire szenved, és azt is, hogy ha vége szakad ennek a beszélgetésnek, akkor az ő élete is befejeződik.
Amikor a férfi búcsúzni akar, az Asszony a telefonzsinórt a nyaka köré tekeri. Nem várja meg a beszélgetés végét, hanem megfojtja magát. A telefonkagyló kihull a kezéből, ő pedig élettelenül zuhan az ágyra.
Facebooking
Az emberi hangban Poulenc librettószerzője, Jean Cocteau zseniálisan látta meg a telefonban mint technikai találmányban a drámai lehetőséget. A "Facebooking" korunk viszonyai közé helyezi a történetet. A főszereplő továbbra is egyetlen nő, a tablet helyettesíti a telefont, a beszélgetőtársat pedig az internetes chat-szövegek jelenítik meg, a vonal megszakadásának drámai motívumát az akkumulátor lemerülésének rémálma helyettesíti. Debora Pioli librettójában a párbeszédek facebookos "típusmondatok", a hangulatváltozások kiváltói posztok.
2015. 06. 21. Miskolci Nemzeti Színház