Színházak
Szatmárnémeti Északi Színház Harag György Társulat
- 2024/2025
- 2023/2024
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2002/2003
- 2001/2002
- 2000/2001
- 1999/2000
- 1998/1999
- 1997/1998
- 1996/1997
- 1995/1996
- 1994/1995
- 1993/1994
- 1992/1993
- 1991/1992
- 1990/1991
- 1989/1990
- 1988/1989
- 1987/1988
- 1986/1987
- 1985/1986
- 1984/1985
- 1983/1984
- 1982/1983
- 1981/1982
- 1980/1981
- 1979/1980
- 1978/1979
- 1977/1978
- 1976/1977
- 1975/1976
- 1974/1975
- 1973/1974
- 1972/1973
- 1971/1972
- 1970/1971
- 1969/1970
- 1968/1969
- 1967/1968
- 1966/1967
- 1965/1966
- 1964/1965
- 1963/1964
- 1962/1963
- 1961/1962
- 1960/1961
- 1959/1960
- 1958/1959
- 1957/1958
- 1956/1957
- 1955/1956
- 1954/1955
- 1953/1954
Barta LajosSzerelem
- Szalaynyugalmazott mérnökBessenyei István †
- SzalaynéfeleségeLőrincz Ágnes
- NellileányukNémethy Zsuzsa
- LujzaleányukRappert-Vencz Stella
- BöskeleányukVarga Andrea
- Ifj. Bikya fia, költőPoszet Nándor
- KomoróczyadótisztIstván István
- KatonatisztGalló Ernő
- Kocsárdtemetkezési vállalkozóCiugulitu Csaba m.v.
- SzereplőZilahi-Kató Nóra m.v.Tamba Viktória Hanna m.v.Sándor Boglárka Inkara m.v.
- rendezőKeresztes Attila
- díszlettervezőBianca Imelda Jeremias
- jelmeztervezőBianca Imelda Jeremias
- ügyelőFábry Zoltán
- súgóFábry Zoltán
Mi a szerelem? Hányféle arca, formája, színe van? És hány évszaka? Hogyan vágyakozunk a szeretett lény után, vagy éppen a szerelem után, ha hiányzik az életünkből?
„Az vagy nekem, mi testnek a kenyér”, mondja Shakespeare. Ebben az értelemben Barta Lajos műve éhezés-történet: a szerelem, mint egy falat kenyér, úgy hiányzik abból a világból, amelyben hősei élnek. Ha mégis felsejlik, mint remény, úgy kapnak utána, akár az éhezők az utolsó morzsa után.
Barta darabja a szerelem és a nőiség drámája. Négy különböző nőalak által a szerelem négy évszakát mutatja fel: Böske a tavasz üde harmata, Lujza a nyár forró mámora, Nelli az ősz hamuja alatt pislákoló parázs, az idős szülőpár pedig a tél hólepte nyugalmát idézi. A magyar Három nővérként is emlegetett darab cselekményét – Keresztes Attila értelmezésében – nem a játék sodrása teszi izgalmassá, hanem a szereplők belső vívódásai. Ezek mentén kaphatunk pontos képet a történet koráról és közegéről, a XIX. század Magyarországának melankolikus, sűrű ködbe burkolózó társadalmáról. Ebben a közegben várják a megváltó szerelmet Barta nőalakjai, akiknek az életében a szerelem pusztán mint hiány, vagy mint remény van jelen. A várakozás és reménykedés állapotát pedig a történetbe kívülről érkező Komoróczy, a potenciális férjjelölt megjelenése teszi még hangsúlyosabbá, aki, az egyetlen, még ha nem is túl kecsegtető kiútlehetőségként, felerősíti a lányok érzelmeit és szerelemvágyát. Ebben a világában az ő alakja testesíti meg - Pilinszky szavait idézve - az utolsó, „már-már elfúló reményt”...
A produkció díszletelemeinek és jelmezeinek egy részét a Csíki Játékszín bocsátotta a Harag György Társulat rendelkezésére.
2013. 04. 26.