Színházak
Szkéné Színház
- 2024/2025
- 2023/2024
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 1998/1999
Heinrich von KleistO. márkiné
- SzereplőNagy DóraBárnai PéterSoós Attila
- rendezőSoós Attila
- szinpadra alkalmaztaSzász HannaSoós Attila
- dramaturgSzász Hanna
- dramaturg konzultánsRadnai Annamária
- fénytervezőHlinka Mónika
- produkciós vezetőVáczi László
- rendezőasszisztensPiróth Kinga
Az előadás után közönségtalálkozót tartunk az alkotók közreműködésében!
A történetek kényszerítenek arra, hogy színpadra állítsuk őket. Az előző darabunk próbafolyamata, de legfőképpen a nyári elő bemutató után eltelt három hónap megtanított különbséget tenni a valódi személyesség és az álszemélyesség között az interpretációban. A legfőbb tanulság, hogy az irodalmi alapanyagból kiolvasott személyes vonatkozások személyes megjelenítésének kulcsa: a józan ítélet, az objektívnek érezhető irányítás elsőként saját magam fölött, és másodsorban az adaptációban. Mint az eddigi anyagválasztásokban, most is az egyik létrejött anyag megszülte a következőt, jelen esetben az Orlando az O. márkinét. A próbafolyamat egy váratlan, de mégis logikus pontján ez a „szülés” magától történt meg: az Orlando második felvonásában Lady Orlando a szexuális bántalmazását követő pillanatban teljesen váratlanul karóráért kiált. Abban a pillanatban szülte meg Lady Orlando O. márkinét. /Soós Attila, rendező/
A budapesti Trojka Színházi Társulás az elmúlt négy évben olyan újfajta színházi formákat keresett, melyek az előadásban fizikai és mozgásszínházi elemeket is megengednek. Kleist novellájának színpadi adaptációja az eredeti szöveg narratíváját követi. A három jelenet három különböző idősíkot is magába foglal, nem feltétlenül az események lineáris sorrendjét követve. A történet a hős, ez esetben a hősnő nézőpontját követi: egy ártatlan, megerőszakolt nő perspektíváján keresztül ismerjük meg a történéseket, azok következményeit, valamint a környező világot. A történet szereplőit három színész játssza, de a megformált karakterek kiosztása logikus mintát követ, melynek alapja egyrészt az egyes karakterek hasonlósága, másrészt a főhőshöz való viszonyuk.
Heinrich von Kleist: O. márkiné története a teljes kiszolgáltatottság metaforája. Ocsmány, szentimentális és abszurd egyszerre. Elalélt állapotban megerőszakolja az a férfi, aki előzőleg kimenti öt erőszakoskodó férfi karjaiból egy erőd elfoglalása során. Hónapokkal később a nő ráébred arra, hogy gyermeket vár, mire a családja kitagadja, hiszen bár várandós, de nem tudja megindokolni, hogyan esett teherbe. Ezek után felad egy hirdetést, hogy jelentkezzen az a személy, akitől gyermeket vár.
(Szász Hanna, dramaturg)
- O. márkiné trailer
- O. márkiné, kétlámpás.blog.hu, 2017. november 20.
- #shetoo, Kovács Natália, kutszelistilus.hu, 2017. november
- Bántalmazó férj kerestetikRezek Bori, revizoronline, 2018. március 19.