Színházak
Határon Túli Magyar Színházak Szemléje
- 2017/2018
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2011/2012
Frank WedekindA tavasz ébredése
- WendlaDaragus Anna
- MenyusAbai-Szabó Tamás
- MoritzMatola Norbert
- IlseLőrincz Rita
- Hans RilowGelányi Bence
- ErnstLukács-György Szilárd
- LämmermeierMihály Csongor
- Bergmann-néÉder Enikő
- GábornéMenyus anyjaWessely Zsófia Anna
- MarthaWessely Zsófia Anna
- Gábor úrMenyus apjaKiss Attila
- OrvosKiss Attila
- Álarcos úrKiss Attila
Plakátterv: Benedek Levente
Fotók: Bíró Márton
- rendezőCsábi Anna
- díszlettervezőSzékedi Ágota Anna
- jelmeztervezőSzékedi Ágota Anna
- dramaturgLászló Beáta Lídia
- mozgásSzabó Franciska
- zeneÁdám Rebeka
- videóKeresztes Péter
- világításDélczeg Andrei
- hangConstantin Coadă
- súgóCzumbil Marika
- ügyelőMolnos András
Kamasznak lenni nehéz. Tele kétségekkel, változásokkal, újfajta érzelmekkel. Érzékeny kor ez. Az első szerelem, a test átalakulása, az életbe való első tétova lépések kora. Kamaszok szüleinek lenni talán még ennél is nehezebb.
Wedekindet, akinek munkáiban az expresszionizmus, a szecesszió és a naturalizmus jegyei is fellelhetőek, Kosztolányi Dezső így jellemzi: „Kalandos, bohócszerű egyéniség. Minden munkája heves vita tárgya. Lírája regényesen fura. Legtöbb verse: gyászos fi ntor.” A tavasz ébredése a legelső műve, 1891-ben jelent meg. Szövegét a II. Vilmos korának álszent polgári erkölcsei és az azt megtestesítő intézmények (család, iskola, egyház) elleni szenvedélyes támadásként tartja számon az irodalomtörténet. A császárt támadó, kifi gurázó írásai miatt egy alkalommal 7 hónap börtönre ítélték „felségsértés” vádjával. Wedekind szerint a nevelés nem más, mint erőszaktétel a természeten, a gyermeki ösztönök elfojtása vagy szublimálása, ami elkerülhetetlenül brutalitásba, cinizmusba vagy tragédiába torkollik.
A 19. század végének egyik legbotrányosabbnak ítélt műve itt a rendező és a dramaturg olvasatában örökérvényűvé és univerzálissá lett, hiszen a kérdések, a szereplők és azok problémái olyan témákat vetnek fel, melyek kortól vagy társadalmi berendezkedéstől függetlenül aktuálisak és megoldásra váróak, hiszen a kamaszok a világ minden táján, a történelem bármelyik korszakában ugyanazokkal a problémákkal, érzésekkel, kétségekkel küzdenek.
Az előadásban a temesvári társulat színészei mellett kolozsvári és marosvásárhelyi színművészetis hallgatók is szerepelnek. A produkció a társulat egyik legújabb tagjának, Horváth Annának első színházi rendezése. Az alkotócsapat, talán épp fi atalságuk és az ebből adódó lendületüknek köszönhetően, dinamikus, érzékeny és fi atalos előadást állított színpadra.
2017. 04. 28.
Az előadás hossza: 140 perc szünet nélkül