Színházak
Kolozsvári színház Új Stúdió
- 2025/2026
 - 2024/2025
 - 2023/2024
 - 2022/2023
 - 2021/2022
 - 2020/2021
 - 2019/2020
 - 2018/2019
 - 2017/2018
 - 2016/2017
 - 2015/2016
 - 2014/2015
 - 2013/2014
 - 2012/2013
 - 2011/2012
 - 2010/2011
 - 2009/2010
 
I. L. CaragialeLeonida gem session
- LeonidaHatházi András
 - EfimițaBogdán Zsolt
 - SaftaBács Miklós
 - Rusz PéterBács Miklós
 - DulceațăViola Gábor
 - RahatFarkas Lóránd
 - MămăligăBalla Szabolcs
 - BorkánBalla Szabolcs
 - ȘerbetLaczkó Vass Róbert
 - RevoluțiaPanek Kati
 
- rendezőTompa Gábor
 - díszlettervezőCarmencita Brojboiu
 - jelmeztervezőCarmencita Brojboiu
 - dramaturgVisky András
 - színpadi változatTompa Gábor
 - fordítóSeprődi Kiss Attila
 - zeneVasile Şirli
 - mozgásSinkó Ferenc
 - ügyelőBorsos LeventeNagy Yvonne
 - a rendező munkatársaAlbu István
 
Úgy tűnik, hogy térségünkben a Ion Luca Caragiale műveiből ismerős politikai csatározások már nem érnek véget a Függetlenség-téri hagyományos összeölelkezéssel. Az ellenfelek egymás végső lejáratására és megsemmisítésére törekszenek, s a hatalom igézete úgy szédíti őket, mint hajdan a római császárokat, akik elhitték, hogy az Istenek leszármazottai s ehhez mérten követeltek és harácsoltak maguknak korlátlan hatalmat és előjogokat. Mostanság a politikai pártok számára már az sem számít erénynek, hogy saját programjukhoz hűek maradjanak, s kapásból teszik magukévá legádázabb ellenségeik jelszavát, ha ez az egyetlen üdvözítő út a hatalom megszerzéséhez. A törvények vagy az alkotmány olyan eszközökké és játékszerekké váltak kezükben, amelyeket percenként változtathatnak kényük-kedvük szerint, hiszen meggyőződésük, hogy fölöttük állnak.
23 évvel a 89-es fordulat után sűrűsödnek azok a kérdések, amelyekre mindeddig hiába vártunk választ, s amelyek nélkül, valószínű elpuskázzuk utolsó esélyünket is, hogy végre méltón hozzáláthassunk életterünk lakhatóvá tételéhez. Ha a közelmúlt eseményeinek s az abban szereplőknek teljes átvilágítása nem történik meg, akkor úgy tekinthetünk majd erre a „rendszerváltásra”, mint a Leonida naccsádbeli utcai ribillióra, ami csupán színjáték a hatalom előadásában annak bizonyítására, hogy soha nem lesz valódi forradalom.
Ki fél még ma is Ion Luca Caragialétól, a színházi prófétától, aki bizonyára sűrűn kapkodná fejét a mai események láttán, s újra Berlinbe váltana menetjegyet?
Tompa Gábor
2012. 09. 21.














