fórum13 – színházi nevelési szakmai konferenci
Káva Kulturális Műhely - MU Színház
A budapesti MU Színházban április 11-14. között , hazai és nemzetközi társulatok és szakemberek, valamint a kapcsolódó szakmai területek néhány képviselőjének részvételével valósul meg a Káva Kulturális Műhely szervezésében egy szakmai rendezvény, mely a színházi nevelés különböző műfajait hivatott bemutatni, értelmezni.
A rendezvényen színházi nevelési előadások, prezentációk, workshopok és filmvetítések segítségével próbáljuk a színházművészet, a pedagógia, a drámapedagógia, a szociológia, a kultúrantropológia felől megközelíteni a színházi nevelést, annak sajátosságait, hatásait és lehetőségeit, hasznosságát.
REGISZTRÁCIÓ:
A foglalkozások létszámkorlátosak, ezért a rendezvényen való részvétel regisztrációhoz kötött.
- Először célszerű a részletes programot tanulmányozni, ebben található tartalmi információ minden egyes foglalkozásról, előadásról. Esetleg már itt érdemes megjelölni, hogy mit választanál. FIGYELEM: néhány idősávban több foglalkozás fut párhuzamosan!
- Ezután az e-mailben található linkre kattintva megnyílik a regisztrációs űrlap (illetve az e-mailben is megtalálható), amiben már első sorban a foglalkozások kezdetét, végét, a foglalkozásvezető(ke)t, valamint a foglalkozás jellegét jelöltem. A párhuzamos programoknál legördülő listából kell választani.
Az összes kérdés megválaszolása után a "küldés" gomb megnyomásával küldhető be a regisztrációs lap. Regisztrálni 2013. március 11. és április 8. között lehet.
A lehető legrövidebb időn belül visszaigazolom a regisztrációt. Aki nem kap visszaigazolást, kérem, érdeklődjön (70/335-39-59)!
A rendezvény napján megérkezésed után kérjük, jelentkezz a regisztrációs pultnál!
RÉSZVÉTELI DÍJ:
Csütörtök: 2.000,- Ft
Péntek: 2.500,- Ft
Szombat: 2.500,- Ft
Vasárnap: 1.500,- Ft
Négynapos bérlet: 6.000,- Ft, Négynapos diákbérlet: 4.000,- Ft
A részvételi díjat átutalással vagy a helyszínen készpénzben lehet befizetni. Hogy melyiket választod, jelezd légy szíves a regisztrációs lapon. Ezt követően elektronikus úton megkapod a számlát, amire át tudod utalni a megfelelő összeget.
ÁPRILIS 11. CSÜTÖRTÖK
8.00– REGISZTRÁCIÓ és reggeli kávézás
9.00–12.00
A hosszabbik út – a Kerekasztal Színházi Nevelési Központ és a Szputnyik Hajózási Társaság közös produkciója
Négy ember találkozik egy toronyház tetején. Négy teljesen különböző karakter, akik csupán egyetlen dologban hasonlítanak egymásra: úgy érzik, hogy az életük olyan válságba került, melyből nincs kiút.
Nick Hornby Hosszú út lefelé c. regényéből koprodukcióban készült a Kerekasztal Színház és a Szputnyik Hajózási Társaság új játéka.
A színházi játék Magyarország első, kimondottan fiatal felnőttek számára készült színházi nevelési programja. Tizenhét-tizennyolc évesekből álló középiskolai osztályok jelentkezését várjuk, hogy együtt gondolkodjunk arról, milyen kötöttségeknek köszönhetjük, hogy tartozunk valahová, és miért akarunk ezektől újra és újra megszabadulni.
Kötelek, kötelékek, kötelezők, kötődések, kötelességek, kötelezettségek...
A teljes délelőttös színházi nevelési előadás minden alkalma egyszeri és megismételhetetlen (csakis a diákok és a színész-drámatanárok közös tevékenységei során lesz egésszé), tanrendbe illeszthető tanulási tevékenység. Közösen tanulmányozzuk a világ jelenségeit, és benne önmagunkat.
Jess – Hay Anna m.v., JJ – Farkas Atilla, Martin – Fábián Gábor, Maureen – Hajós Zsuzsa
Közreműködik: Lipták Ildikó, Nyári Arnold, Munkatársak: Bagaméry Orsolya, Szivák-Tóth Viktor
Rendező: Gigor Attila
(résztvevők: 70 fő)
12.00–13.00
A foglalkozást beszélgetés követi, melynek moderátora: Perényi Balázs
13.00–14.30
EBÉD
14.30–17.30
Dramaturgiai útelágazások, avagy egy próbafolyamat mely momentumait befolyásolhatja a dramaturg jelenléte?
- sajátélményű, gyakorlati műhelymunka 2x3 órában Róbert Júliával és Gyombolai Gáborral /workshop1/
Képzeljük el, hogy egy társulat tagjai vagyunk, és egy novellából kiindulva szeretnénk színházi nevelési programot létrehozni. A próbafolyamat során rengeteg döntést kell meghoznunk – ezek nagy része mind dramaturgiai döntés.
A 2x3 órás, sajátélményű workshop során egy többhónapos munkafolyamatot próbálunk majd modellezni. Ugyanannak a történetnek számos olvasata, fókusza, főszereplője lehet. Ugyanarról a történetről több perspektívából, elölről-középről-hátulról indulva is mesélhetünk. Ugyanazt a történetet több ponton és több módszerrel is kinyithatjuk. Melyik kérdésben hogyan döntünk?
A workshop korlátozott létszámú, kifejezetten gyakorlati munkára épül, a közös gondolkodás mellett bizonyos pontokon színházi munkát, jelenetkészítést, játékot is tartalmazni fog. (résztvevők: 25 fő)
14.30–18.00
Színházpedagógia a német és magyar kőszínházi rendszerben
- Funkcióbővülés, új kulturális erőterek a Katonában és az Örkényben - Végh Ildikó és Neudold Júlia prezentációja
A színházpedagógia kifejezés egyre gyakrabban tűnik fel a színházak ifjúsági programjainak meghatározásakor. De vajon mit jelent a kifejezés? Milyen hagyományai vannak a színházpedagógiának a német színházi rendszerben, hogyan dolgoznak a Deutsches Theater, a Schaubühne vagy a Gorki Theater szakemberei? Hol és hogyan lehet mindezt tanulni? És nem utolsó sorban, hogyan adaptálható mindez a hazai színházi rendszerbe?
A prezentáció során nem csak a fogalmat tisztázzuk, de a Katona József Színház és az Örkény Színház ifjúsági programja kapcsán arról beszélünk, miért és hogyan lehet évados programot tervezni a fent említett színházak repertoárjához, szellemiségéhez, helyi adottságaihoz igazodva.
A prezentáció után a Katona József Színház ifjúsági programjának az előadását, az Origót nézhetik meg az érdeklődők.
(résztvevők: 50 fő)
17.30–18.30
KÁVÉSZÜNET
18.30–20.00
„Szólj hozzá!” - Theatre Tsvete (Bulgária) – TIE és DIE program vetítése (angolul) és megbeszélése (tolmács segítségével) /filmvetítés1/
20.30–22.00
Új Néző Színházi projekt, Szomolya (Káva) /filmvevtítés2/
Az Új Néző színházi projekt az első olyan kísérlet Magyarországon, amely a színház eszközeit használva hozott létre nyilvános teret lokális társadalmi konfliktusok, kiemelten a „cigány-magyar” különbségtétel feldolgozására. A színházi program 2-2 hétig tartott az egyes falvakban. Középpontjában a közönség részvételén alapuló színházi akciók álltak. A felnőtteknek szóló részvételi színházi performanszokat a gyerekeknek tartott kézműves és drámás foglalkozások, illetve a helyi fiatalokkal közösen megvalósított filmes és fotós projektek egészítették ki. Az Új Néző közösségi színházi program tízhónapos előkészítő munka után, 2010 augusztusában valósult meg két Borsod megyei faluban, Ároktőn és Szomolyán.
A filmvetítés utáni beszélgetést vezeti: Takács Gábor
ÁPRILIS 12. PÉNTEK
9.00–
REGISZTRÁCIÓ és reggeli kávézás
10.00–13.00
Egy millió - a Káva Kulturális Műhely TIE előadása - bemutató foglalkozás 14-16 éves diákokkal
Színházi játék a pénzről
Az Egy millió című színházi játék a középiskolás korosztály számára készült. A program célja, hogy a résztvevő diákok színész-drámatanárok irányításával gondolkodjanak pénzügyi kérdésekről.
„Komoly kihívást jelentett számomra, hogyan lehet pénzügyi kérdésekről színházat csinálni úgy, hogy ne a pénz könyörtelenségéről, a gazdasági és egzisztenciális kényszerek emberséget romboló erejéről beszéljünk. Lehetetlennek tűnt, hogy valódi - emberekről szóló - dráma épüljön egy olyan játékban, amely a pénzről való tudatos és felelősségteljes gondolkodást helyezi a középpontba. Szeretem a kihívásokat, ezért megpróbáltam.” (A rendező)
A Káva munkatársai e fenti dilemmákkal küzdve, hozták létre az Egy millió című színházi játékot. Hová jutottak? – Megtekinthető és megvitatható.
Alkotók:
Szakmai program-vezető: Patonay Anita
Színész-drámatanárok: Fekete Ágnes (később Romankovics Edit), Patonay Anita, Bori Viktor
Rendező: Romankovics Edit
Dramaturg: Sebők Borbála, Díszlet és jelmez: Kiss Gabriella
A program létrehozását támogatta Citibank, a program további életét pedig a Magyar Nemzeti Bank (résztvevők: 50 fő)
13.00–14.00
A foglalkozást beszélgetés követi, melynek moderátora: Perényi Balázs
14.00–15.00
EBÉD
15.00–16.00
Úttalan utakon (a magyarországi színházi nevelés húsz évéről: honnan jöttünk, hol tartunk, és
megyünk-e valahová) - Kaposi László plenáris előadása
16.30–19.30
A részvétel esztétikája és politikája - előadások. Előadók: Schilling Árpád, Boross Martin, Chris Cooper (videó üzenete), Demcsák Katalin, Oblath Márton, Oroszlán Anikó.
A beszélgetés moderátora: Horváth Kata
16.30–19.30
Dramaturgiai útelágazások, avagy egy próbafolyamat mely momentumait befolyásolhatja a dramaturg jelenléte? - sajátélményű, gyakorlati műhelymunka 2x3 órában Róbert Júliával és Gyombolai Gáborral /workshop2/
(résztvevők: 25 fő)
20.30–22.00
Betekintés a Big Brum munkájába videófelvételek (angol nyelvű) segítségével - a (magyar nyelvű) beszélgetés vezetője: Bethlenfalvy Ádám /filmvetítés3/
ÁPRILIS 13. SZOMBAT
10.00–13.00
Dereliction/Elhagyatva - a Sigma Art (Románia) TIE előadása - bemutató foglalkozás 14-16 éves diákokkal – a programot angol nyelven láthatják
Az előadás Chris Cooper Dereliction c. műve nyomán készült.
A fiú egy elhagyatott környék tinédzsereinek utcai harcából menekül. Idővel azonban megtudjuk, hogy a fiú nem annyira a bandaháború, hanem sokkal inkább a saját édesanyja áldozata. Hogy mit is szimbolizál az anya? Természetesen a rendszert.
Mindannyian félelemtől terhes légkörben élünk, ami abban mutatkozik meg legerőteljesebben, ahogyan a társadalom a fiatalokkal bánik.
Egy egyedül élő fiatal lány mutatja meg a nézőknek, hogy a tömegmédia milyen romboló hatással van a fiatalok mentalitására. Elárasztanak bennünket az utcákon garázdálkodó fiatalokról szóló cikkek, hangzatos rovatok, az alkoholproblémákról, tönkremenő családokról, szexről és erőszakról tudósító tévé- és rádióhíradó részletei. Gyermekeink pedig mindehhez nagyon könnyen hozzáférnek a TV-ben, filmeken vagy az interneten. Egy szociálisan hátrányos helyzetű embereket bemutató TV show már a kezdetek kezdetén tönkretette ennek a lánynak az életét, és a közítéletnek “köszönhetően” ő maga is a társadalom egy problémás elemévé vált.
Miután sem szülei, de még csak szomszédjai sem maradtak, az egyetlen barátja egy hozzá nagyon hasonló fiú. Az utcán él, bandába verődik a többiekkel és küzd a túlélésért..
A történet másik szereplője Terry Spracher, egy híres tévés műsorvezető, szintén belép az ő világukba. Azért jött, hogy megkeresse a bandaháborúban életét vesztett fia gyilkosát. Végül rájön, hogy közvetve ő maga ölte meg a saját fiát azzal, hogy nem volt jelen és felületes volt az anya-fia kapcsolatukban.
Az Elhagyatva egy tanulmány a szabadságról a félelem, az elidegenedés és az indulat világában.
(résztvevők: 70 fő)
13.00–14.00
A foglalkozást beszélgetés követi (tolmáccsal), melynek moderátora: Perényi Balázs
14.00–15.00
EBÉD
15.00–17.30
Rebellis - a RÉV Színházi és Nevelési Társulat (Győr) beavató színházi előadása - bemutató foglalkozás 14-16 éves diákokkal
Rebellis című projektünk két 45 perces színházi és egy 45 perces beavató részből áll. A színházi rész Tasnádi István Közellenség című drámáját használja alapanyagként, mely Heinrich von Kleist Kohlhaas Mihály című elbeszélésén alapszik. Kohlhaas lázadásának történetét az eseményeket elindító két ló: Kanca és Csődör szemszögéből ismerjük meg, akik nemcsak elmesélik, de el is játsszák az eseményeket. A drámában szereplő valamennyi figurát az első színházi részben két, míg a másodikban négy színész jeleníti meg, akik a játék során több karaktert is megformálnak báb- és tárgyanimációs technikákat, jelmezeket használva. A feldolgozó foglalkozás során a fiatalokkal közösen a drámai alapanyagból készítünk jeleneteket, így diákok is szerepbe/szerepekbe léphetnek, hogy közelebbről is meg tudják vizsgálni Kohlhaas történetét.
Korosztály: Foglalkozásunkat 8-10. osztályos tanulóknak ajánljuk
Játszók: Bálint Bernadett, Balla Richárd, Nagy Zsolt, Szántó Dániel
Rendező, foglalkozásvezető: Varju Nándor
Közreműködő: Bársonyosi Dávid
(résztvevők: 50 fő)
17.30–18.30
A foglalkozást beszélgetés követi, melynek moderátora: Perényi Balázs
15.00–17.30
Bevezetés a Fórum Színházba - filmvetítés és műhelymunka Szabó Verával
A workshop során bemutatásra kerül az Augusto Boal által kidolgozott Elnyomottak Színháza irányzat, amely több különböző technikát, többek között a Fórum Színházat is magába foglalja. E színházi módszer pedagógiai és politikai célja, hogy a színházat olyan térré változtassuk, ahol az egyén (legyen az játszó vagy néző) tudatosíthatja és megértheti a társadalom működését és az abban betöltött szerepeit, valamint cselekvőképességét gyakorolhatja abból a célból, hogy változást tudjon előidézni a saját életében, közösségében és társadalmi valóságában is. Olyan részvételi színház ez, amely a nézők bevonására, aktív részvételére épít. Társadalmi, politikai, oktatási tevékenységek széles körében világszerte használják és leginkább kirekesztett vagy kiszolgáltatott társadalmi csoportok (pl. kisebbségek, hajléktalanok, kábítószer-fogyasztók, bevándorlók, hátrányosabb helyzetű fiatalok, jogsérelemben szenvedők) bevonásával működik, mert dramaturgiája a társadalmi elnyomás struktúráiból építkezik. A foglalkozás során játékokon és egy konkrét projekten, a Törvényhozói Színház hallgatókkal megvalósított előadásénak bemutatásán keresztül kísérletet teszünk arra, hogy a módszer filozófiáját és színházesztétikáját megértsük és közösen reflektáljunk rá, mire használható ez a módszer és meddig terjed a határa.
(résztvevők: 30 fő)
20.00–21.30
Vakság - a Nézőművészeti Kft. dokumentumszínháza - osztályterem-színházi előadás a konferencia résztvevőivel
„Azt a szót, hogy vak, messzemenően nem tudom kimondani. De ha a "vak"-ot annak értelmeznék, ami, annak, hogy nem lát, ennyi, ha e mögött nem lenne több, akkor nyugodtan lehetne használni. Azért van bajom a „vak” szó használatával, mert valami még társul mellé. Egy kisebbrendűségi, egy alacsonyabbrendűségi érzés, esetleg sajnálat. Egyszóval olyanokat hoz magával a szó, amiket nem tartalmaz. Ez a baj. A vakság az egy állapot. Az az állapot, amikor a két szemünkkel nem látunk. Nem az, hogy lelki fogyatékos, vagy értelmi fogyatékos, vagy lelki vak.
Persze a látók sem kapják meg azt a segítséget, hogy tudják, mit jelent az, hogy valaki vak. Ahhoz, hogy egy vakkal valóban bánni tudjanak, vagy egyáltalán érintkezni vele, ahogyan az normális, ahhoz valamit meg kellene tanulniuk…”
Az előadás szövegkönyve gyengénlátó és látássérült emberek beszámolói, valamint az alkotók írásai alapján készült.
Az előadást, a középiskolás korosztálynak, 14 éves kortól ajánljuk!
Játssza: Sárosdi Lilla
Alkotók: Sárosdi Lilla, Scherer Péter, Gyulay Eszter
Rendező: Scherer Péter
21.30 – 22.30
A foglalkozást beszélgetés követi, melynek moderátora: Perényi Balázs
(résztvevők: 70 fő)
ÁPRILIS 14. VASÁRNAP
10.00–13.00
Hol a határ? - Edward Bond workshop: sajátélményű, gyakorlati műhelymunka
Bond drámái a hétköznapi, vagy ismert történelmi helyzetekből indulnak ki, de azokat szélsőséges eseményekké változtatják. A szerző ezzel a bevett magyarázatok helyett új megértés utáni kutatásra, saját értékrendjének vizsgálatára akarja bírni a nézőt. Az extrém szituációk azonban nem véletlenszerű, hatásvadász módon jönnek létre, hanem a történet, a kontextus logikájára épülnek, hiszen céljuk a nézők bevonása és nem elidegenítése.
Bond Fej vagy írás című drámája Shakespeare életének utolsó napjait vizsgálja, és arra kínál lehetőséget, hogy elmélyedjünk az ellentmondásokban, nem pedig elsimítsuk azokat.
A műhelymunka a következő kérdések mentén kínál gyakorlati kutatómunkát a résztvevőknek:
- Milyen problémákat hasznos vizsgálni, milyen helyzeteket érdemes kutatni a gyerekekkel, fiatalokkal végzett drámamunka során?
- Hogyan hozhatunk létre valódi drámát?
- Miként segítik a paradoxonok, az extrém helyzetek, hogy a nézők képzeletét mozgósító űrt létrehozzuk?
Helyzeteket mutatnak, és a résztvevőkkel együtt kutatnak: Romankovics Edit (Káva) és Bethlenfalvy Ádám (Insite) drámatanárok
(résztvevők: 25 fő)
10.00–12.00
Delete - a Kolibri Színház ifjúsági színházi előadása + foglalkozás a konferencia résztvevőivel
Győri Katalin, Delete
„Lakos Gyuri állapotánál az áll a Facebookon, hogy DELETE. December 25-én posztolta. És még van két olyan hülye, aki lájkolta is... Asszem, az egész Lakos Gyurival végződött. A gyerekkorunk.”
A Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház és a Platform 11+ közös drámapályázatának díjnyertes darabja.
Előadás időtartama: 60 perc
Előadást követő foglalkozás időtartama: 50 perc
Szereplők:
Lakos – Bárdi Gergő, Dóri – Császár Réka, Ancsa – Kőszegi Mária, Boti – Ágoston Péter
Csabesz – Czupi Dániel
Dramaturg – Tasnádi István, Mozgás, jelmez – Gyevi-Bíró Eszter, Díszlet – Patrick Bullock (UK), Zene – Monori András
A rendező munkatársa: Hajsz Andrea
Rendező – Vidovszky György
Foglalkozásvezetők: Kálócz László, Végvári Viktória
12.00–13.00
A foglalkozást beszélgetés követi, melynek moderátora: Perényi Balázs
(résztvevők: 50 fő)