Színházak
Nemzeti Színház
- 2024/2025
- 2023/2024
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2002/2003
- 2001/2002
- 1991/1992
- 1988/1989
- 1985/1986
- 1984/1985
Katona JózsefBánk bán
- Bánk bánMagyarország nagyuraBerettyán Sándor
- GertrudiskirálynéÁcs Eszter
- MelindafeleségeBarta Ágnes
- OttóBerchtoldnak a merániai hercegnek fia,Gertrudisnak testvéröccseHerczegh Péter
- Biberachegy lézengő ritterSzabó Sebestyén László
- Bendeleiben Izidoratüringiai leánySzász Júlia
- II.Endrea magyarok királyaBerettyán Nándor
- TiborcparasztKristán Attila
- Petur bánbihari főispánMészáros Martin
- Mikhál bánMelinda bátyjaRubold Ödön
- Simon bánMelinda bátyjaSzép Domán
- Myska bána királyfiak nevelőjeMadácsi István
- Meráni úrBordás RolandHorváth Márk
- Királyi gyerekek nevelőjeVida GáborNagy MariVarga József
- Magyar úrGémesi Zoltán m.v.Hajdu Ádám m.v.Hornyák István m.v.Latabár Öcsi m.v.Varga Péter m.v.Palyov Attila m.v.Taba Csaba m.v.
- Meráni hölgyBodor-Jó Renáta m.v.Gulyás Anna m.v.
- SzövőnőBalogh EdinaKiss IzabellaKosina Mónika
- Bánk gyermekeHegedüs Donát Dorián
- Gertrudis gyermekeBognár HelénaKalmár GergőMenyhárt BoglárkaSzentkereszty Csongor
- rendezőVidnyánszky Attila
- jelmeztervezőBerzsenyi Krisztina
- dramaturgVerebes Ernő
- súgóKónya Gabriella
- ügyelőDobos GáborCsasztvan András
- rendezőasszisztensHerpai Rita
„A becsűletes kínoztatik, megostoroztatik, kipörkölik szemeit, s midőn minden kitelhető csapást kiállt, akkor törik kerékbe.”
A távol csatázó Endre király helyettese, Bánk bán országjáró útjáról hazatérve csupa cselszövést lát, hívei és ellenségei is az ország vészharangját kongatják. A király „idegen” felesége sajátjait jutalmazza, a magyarokat bünteti. A pártoskodás – ekkor már függetlenül a párthovatartozástól – a haza sorsát ássa alá. Bánk bán tragédiája azonban személyes is: felesége kicsapongásának híre összetöri, és tébolyult cselekedetre szánja el magát.
– A Bánk bán zseniális alkotás, a leginkább színpadra írt mű nagy klasszikusaink – Csongor és Tünde és Az ember tragédiája – közül. Ahogyan Shakespeare, Katona sem csak filozofál. A nézőből együttérzést, azonosulást, szeretetet, megvetést és gyűlöletet kiváltó szereplők sokaságát vonultatja fel. Ma is érvényes, magával ragadó, zsigerileg átélhető, végsőkig feszített konfliktusokból építi fel a drámai kompozíciót – mondja Vidnyánszky Attila rendező. – Katona nagyon személyessé tudta tenni mindazt, ahogyan az egyes ember a történelemben cselekszik vagy sodródik, ahogyan változtatni akar, és ahogyan ez a történelem, a sors a maga igazságát képviselő embert felőröli, megsemmisíti, de fel is emelheti.
– Évezredes Kelet és Nyugat közé szorultságunk, köztes létünk életérzése, történelmi konfliktusaink örök ismétlődése, meg nem értettségünk és kibékíthetetlenségünk a világgal – sorjáznak a bennünket máig foglalkoztató kérdések, amiket a Bánk bán sorra felvet. De Katona nem válik didaktikussá, hanem a szerelem, a hűség, a csábítás, az árulás, a hazaszeretet, a hatalom, a politika megannyi szálából alkotott megrendítő történetet – fogalmaz Vidnyánszky Attila, aki a 2002-es és a 2017-es verzió (és az Erkel-opera többszöri színrevitele után) után újra megrendezi a Bánk bánt a Nemzetiben.
– A 2017-es verziót a pandémia miatt nem tudtuk sem játszani, sem felújítani, ezért is döntöttem úgy, új előadást készítünk új gondolatokkal, ezúttal fiatalokkal. Amikor 2002-ben foglalkoztam a művel, az az érzet munkált bennem, hogy a világ változóban van. A világ pedig mostanra – gyökeresen és visszavonhatatlanul – megváltozott. És nekünk, magyaroknak megint újra kell gondolnunk a bennünket ezer éve feszítő kérdéseinket megosztottságról, széthúzásról, gyűlöletről, amit nemzedékek nemzedékekre örökítenek. Mi is történik most a világban? Velünk? Kinek az érdekét szolgálja mindez? Hogyan viszonyulhatnak az utánunk jövők, a fiatalok elődeik újra és újra teremtődő konfliktusaihoz?
2023. 09. 03.