Színházak
Shakespeare Fesztivál Gyula
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
Marie-Hélène Estienne - Peter BrookMiért, miért
Bemutató 2008. április 17-én a zürichi Schauspielhaus-ban, a Teatro Garibaldi di Palermo/Bart Production együttműködésével.
A Schauspielhaus Zürich vendégjátéka
A Schauspielhaus Zürich vendégjátéka
- SzereplőMiriam Goldschmidt
A szemelvényeket német nyelvre fordította: Miriam Goldschmidt
Világítás: Phillipe Vialatte
Produkciós vezető: Eric Bart, Matthias Wyssmann
Technikai vezető: Reinhard Bichsel
- rendezőPeter Brook
- szövegAntonin ArtaudEdward Gordon CraigCharles Dullin
- szövegZeami MotokiyoWilliam Shakespeare
- művészeti tanácsadóLilo Baur
- zeneFrancesco Agnello
„Egy világhírű rendező világhírű előadása egy fantasztikus színésznővel”
- Warum, Warum – Miért, miért
Vallomások a színházról Shakespeare-től és másoktól
„Miért a színház? Miért, miért? Peter Brook fáradhatatlanul keresi művészete gyökereit: a mozdulat valóságát, a hazugság ellenszerét, a jelent és a színteret...”
(Frankfurter Allgemeine Zeitung)
Interjúrészlet Peter Brookkal:
„Felteszem Brooknak a nyilvánvaló kérdést, miért az a címe az előadásnak, hogy Warum Warum? Nevetséges dolog ilyet kérdezni.
– A darab magával a színház lényegével foglalkozik. – feleli Brook. – Amikor valaki elkezd egy alkotáson dolgozni, felmerül benne a kérdés és a kétség: „Miért csinálom ezt?” És ez a kétség sosem hagy nyugodni bennünket.
Így dolgozott Beckett is. Először leült egy üres papírlap elé. Utána leírt egy mondatot, mondjuk ezt: „A nő az ablaknál ült”. Utána elgondolkozott, és ezt kérdezte magától: „Muszáj nőnek lennie?” Ezen is elgondolkozott, és sokszor egy egész hónapig töprengett ugyanazon a problémán.
Ám pontosan ez adott számára hatalmas lendületet. Talán ezt mondta magának: „Igen, ez egy nő. De miért ült? – Nem, egyáltalán nem ült! Az ablak felé sétált!” És így tovább. Tehát minden szónak és mozdulatnak jelentősége volt, míg végül egy csodálatos darab születhetett meg.
– Ebből a folyamatos kételkedésből és kérdezősködésből Beckett létrehozta a csak saját elméjében létező, precíz világát, a maga borotvaéles fájdalmával és sziporkázó ötletességével – folytatja Brook. – Természetesen a közönség is jelen van. A legfontosabb dolog, hogy a színházban lévő embereket rá tudjuk venni, hogy kérdezzenek.
– De választ soha nem fognak kapni.
– A színház soha nem szolgálhat válaszokkal.
– A színpadi rendező vagy színész különleges reakciót szeretne
kiváltani a nézőkből.
– Nem. A színházat mindenki a maga módján tapasztalja meg.”
A Warum Warum, Peter Brook utolsó előtti, és második német nyelven bemutatott műve a színpadi folyamatok eredetének és fejlődésének majdhogynem szertartásos kutatásáról szól. A „Miért, miért?” című színházi nyomozásban a 85 éves rendező az őt leginkább foglalkoztató, rá legnagyobb hatást gyakorló színpadi szerzők szövegmontázsán keresztül vizsgálja és tárja a nézők elé a színház alkotó folyamatait. A szerző Miriam Goldschmidt színésznővel együtt a modern színház alapítóinak írásait gyűjtötte össze, így a kérdéssorra többek közt Artaud, Craig, Dullin, Meyerhold, Motokiyo és Shakespeare életművén keresztül kutatja a választ, amelyet végül a jelen színpadon való bemutatásában és láthatóvá tételében fogalmaz meg, egy meghitt esti programra invitálva nézőit. A nagyszerű Miriam Goldschmidt színésznő előadását ihletett zenével kíséri és ösztönzi Francesco Agnello.
Peter Brook (1925)
az egyetemes színháztörténet kiemelkedő alakja, rendezői látásmódja , sajátos dramaturgiája meghatározta a XX. Századi színjátszás lényegét. Peter Brook az 1960-as évektől a stratfordi Shakespeare Memorial Theatre rendezőjeként dolgozott, amely ekkor vette fel a Royal Shakespeare Company – Királyi Shakespeare Társulat – nevet. A színház műsorának gerincét a Peter Brook rendezte Shakespeare-művek alkották. Az RSC rendezőjeként irigylésre méltó szabadsággal alkotott. Sikerei csúcsán otthagyta az RSC-t, és Párizsban, – a világ legkülönbözőbb tájairól érkezett, – fiatal művészekből álló társulatot hozott létre Centre Internacional de la Recherche Théatrale ( Nemzetközi Színházi Kísérleti Központ) néven. Az újszerű felfogást tükröző, varázslatos előadások helyszíne a Bouffes de Nord ütött-kopott épülete volt.
A társulat bejárta az egész világot Indiától Afrikáig: játszottak utcán, barlangban, sivatagi településeken, a legsajátosabb közönség előtt. Peter Brook kísérletező kedvével, a színjátszás kereteinek szétfeszítésével rányomta művészete védjegyét a XX. század színházára.
- Warum, Warum – Miért, miért
Vallomások a színházról Shakespeare-től és másoktól
„Miért a színház? Miért, miért? Peter Brook fáradhatatlanul keresi művészete gyökereit: a mozdulat valóságát, a hazugság ellenszerét, a jelent és a színteret...”
(Frankfurter Allgemeine Zeitung)
Interjúrészlet Peter Brookkal:
„Felteszem Brooknak a nyilvánvaló kérdést, miért az a címe az előadásnak, hogy Warum Warum? Nevetséges dolog ilyet kérdezni.
– A darab magával a színház lényegével foglalkozik. – feleli Brook. – Amikor valaki elkezd egy alkotáson dolgozni, felmerül benne a kérdés és a kétség: „Miért csinálom ezt?” És ez a kétség sosem hagy nyugodni bennünket.
Így dolgozott Beckett is. Először leült egy üres papírlap elé. Utána leírt egy mondatot, mondjuk ezt: „A nő az ablaknál ült”. Utána elgondolkozott, és ezt kérdezte magától: „Muszáj nőnek lennie?” Ezen is elgondolkozott, és sokszor egy egész hónapig töprengett ugyanazon a problémán.
Ám pontosan ez adott számára hatalmas lendületet. Talán ezt mondta magának: „Igen, ez egy nő. De miért ült? – Nem, egyáltalán nem ült! Az ablak felé sétált!” És így tovább. Tehát minden szónak és mozdulatnak jelentősége volt, míg végül egy csodálatos darab születhetett meg.
– Ebből a folyamatos kételkedésből és kérdezősködésből Beckett létrehozta a csak saját elméjében létező, precíz világát, a maga borotvaéles fájdalmával és sziporkázó ötletességével – folytatja Brook. – Természetesen a közönség is jelen van. A legfontosabb dolog, hogy a színházban lévő embereket rá tudjuk venni, hogy kérdezzenek.
– De választ soha nem fognak kapni.
– A színház soha nem szolgálhat válaszokkal.
– A színpadi rendező vagy színész különleges reakciót szeretne
kiváltani a nézőkből.
– Nem. A színházat mindenki a maga módján tapasztalja meg.”
A Warum Warum, Peter Brook utolsó előtti, és második német nyelven bemutatott műve a színpadi folyamatok eredetének és fejlődésének majdhogynem szertartásos kutatásáról szól. A „Miért, miért?” című színházi nyomozásban a 85 éves rendező az őt leginkább foglalkoztató, rá legnagyobb hatást gyakorló színpadi szerzők szövegmontázsán keresztül vizsgálja és tárja a nézők elé a színház alkotó folyamatait. A szerző Miriam Goldschmidt színésznővel együtt a modern színház alapítóinak írásait gyűjtötte össze, így a kérdéssorra többek közt Artaud, Craig, Dullin, Meyerhold, Motokiyo és Shakespeare életművén keresztül kutatja a választ, amelyet végül a jelen színpadon való bemutatásában és láthatóvá tételében fogalmaz meg, egy meghitt esti programra invitálva nézőit. A nagyszerű Miriam Goldschmidt színésznő előadását ihletett zenével kíséri és ösztönzi Francesco Agnello.
Peter Brook (1925)
az egyetemes színháztörténet kiemelkedő alakja, rendezői látásmódja , sajátos dramaturgiája meghatározta a XX. Századi színjátszás lényegét. Peter Brook az 1960-as évektől a stratfordi Shakespeare Memorial Theatre rendezőjeként dolgozott, amely ekkor vette fel a Royal Shakespeare Company – Királyi Shakespeare Társulat – nevet. A színház műsorának gerincét a Peter Brook rendezte Shakespeare-művek alkották. Az RSC rendezőjeként irigylésre méltó szabadsággal alkotott. Sikerei csúcsán otthagyta az RSC-t, és Párizsban, – a világ legkülönbözőbb tájairól érkezett, – fiatal művészekből álló társulatot hozott létre Centre Internacional de la Recherche Théatrale ( Nemzetközi Színházi Kísérleti Központ) néven. Az újszerű felfogást tükröző, varázslatos előadások helyszíne a Bouffes de Nord ütött-kopott épülete volt.
A társulat bejárta az egész világot Indiától Afrikáig: játszottak utcán, barlangban, sivatagi településeken, a legsajátosabb közönség előtt. Peter Brook kísérletező kedvével, a színjátszás kereteinek szétfeszítésével rányomta művészete védjegyét a XX. század színházára.
2008. 04. 17.
Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok
Színház-választó
Válassza ki a keresett színház kategóriáját majd nevének kezdőbetűjét vagy használja a keresőt!