Mérlegen az emberi kapcsolatok
Az aranyműves boltja a Vörösmarty Színház és a Magyar Állami Operaház koprodukciójában
Karol Józef Wojtyła (II. János Pál pápa) Az aranyműves boltja – Elmélkedés a házasság szentségéről címmel készülő produkciójának videotanulmányát az Operaház és a Vörösmarty Színház Facebook-oldalán és az Origón tekinthetik meg az érdeklődők 2021. április 3-án 19:00 órától április 5-én éjfélig.
Rendező, látványtervező: Szikora János
Szereplők: Tóth Ildikó, Gáspár Sándor, Kovács Tamás, Varga Gabriella, Ballér Bianka
Közreműködik: Dimcevski Alexandre (I. hegedű), Dóczi Áron (II. hegedű), Kondor Péter (brácsa), Balog Endre (gordonka)
Zenei vezető: Dobszay Péter
Felvételről közreműködik a Magyar Állami Operaház Énekkara (karigazgató: Csiki Gábor)
„Ennek a gyűrűnek nincs semmi súlya, a mérleg mindig nullára áll, és egyetlen milligrammot sem tudok kikényszeríteni belőle. Az ön férje bizonyára még él. Ilyenkor egyik jegygyűrűnek sincs súlya önmagában – a jegygyűrűknek csak párosan van súlyuk. Az én aranyműves mérlegemnek az a sajátossága, hogy nem méri a fémet, csak az ember létét és sorsát.”
Az előadás rendezője, Szikora János nem először vendégeskedik az Operában. Az árnyék nélküli asszony [1] után e különleges muzsikával átszőtt művet viszi színre az Opera és a Vörösmarty Színház koprodukciójában – és ő az egyetlen magyar rendező, aki a másik híres Wojtyła-művet, A mi Urunk festőjét is színre vitte már a pécsi színház újranyitásakor, amikor II. János Pál pápa hazánkba látogatott.
Az előadást a 2020-ra tervezett Eucharisztikus Világkonferencia kulturális rendezvényének része lett volna. Miután ez az idei évre tevődött át, úgy készülnek, hogy az előadás is erre a sorsa jut. „Nagyon megtisztelő a feladat, hogy Karol Wojtyła szövegét ötvözhettem Krzysztof Penderecki zenéjével. Adott egy vonósnégyes, és a zenészek közé ékelődnek a színészek. Miközben hol a szöveg alatt, hol előtte, hol utána folyamatosan szól a zene, ők a zenéhez alkalmazkodva a maguk verbális és színészi eszközeivel formálják a mondanivalót. A szöveg és a zene fizikálisan is egy térbe helyezve kölcsönösen erősítik és gazdagítják egymást. – mondta ki Szikora János rendező.
A darabban szerepelnek a Vörösmarty Színház színművészei, köztük Gáspár Sándor is, aki színészként nagyon izgalmasnak találta a vonósnégyessel való találkozást, akik a legmagasabb szinten képviselték a zenét: „Egyszerűen kellett elmondani a szöveget, a zene ettől tud igazán szólni. Azt gondolnánk, hogy az oratorikus mű statikus, pedig igazából dinamikus. Hiszen egymást segítve, kiegészítve meg tud feszülni a gondolat és érzelem, a szöveg és a zene.”
Az aranyműves boltja című 1960-as verses dialógusának középpontjában három pár áll, akik jegygyűrűért mennek az aranyműves boltjába. A filozofikus szöveg a párok történetének bemutatásán keresztül járja körül a szeretet és a házasság szentségének témáját. A három idősíkon játszódó mű egymásba fonódó monológokon keresztül adja ki három pár történetét, rajtuk keresztül beszél az emberi kapcsolatok sokféleségéről és változékonyságáról, a választás lehetőségéről, az összetartozás és a szeretet fontosságáról.
Tóth Ildikó, az egyik feleség, Teréz szerepét játssza, aki minden bizonytalansága ellenére nyitott arra a belső hangra, amely a házasság felé tereli: „Számomra az előadásban az egyik legszebb mondatot a darabbéli férjem, András mondja ki, amikor azt kérdezi: Akarsz-e az Élet Társam lenni? Nem a szó mai, hanem a legnemesebb értelmében. András halála után Teréz egyedül neveli fel fiát, tényleges férfiminta nélkül, inkább egy férfiideál mentén. Ez a mű egy közös gondolkodásra hív mindenkit, egy elmélkedésre a házasságról. Több mintán keresztül mutatja be a különféle utakat, de ami fontos, hogy szükség van a fiataloknak utat mutatni, mert most nem biztos, hogy a házasságnak akkora ereje van, mint volt régebben. Az oratorikus mű készítése alatt nekünk, színészeknek a zene adott egy biztos támaszt, emelkedettséget, reméljük, mi is ezt nyújtottuk a zenészeknek.”
K arol Józef Wojtyła, a későbbi II. János Pál pápa komoly irodalmi munkák szerzője volt, és erősen kötődött a színház világához: egyetemi évei alatt irodalmi esteket szervezett, több színjátszó társulatnak tagja, vezetője volt. Az Opera előadásában a lengyel „drámaíró” mellé a Wojtyłával barátságot ápoló, mindig különleges hangzásvilágot létrehozó, a közelmúltban elhunyt kortárs lengyel zeneszerzőt, Krzysztof Pendereckit „hívják” társul, hogy művei kísérjék a prózai színészek játékát.
Szikora János 30 éve rendez az Operában. A legutóbbi rendezése A hugenották volt 2017-ben, de említhető még A bolygó hollandi és a Werther is az elmúlt 10 év operai rendezései között.