Installáció – jelmez - divatszínház
Scenofest - tematikus fesztivál a látványszínház körül az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet szervezésében március 15-18 között a Trafóban rendezik meg, a hazai díszlet- és jelmeztervezés seregszemléje a Prágai Quadriennálé nemzetközi kiállítása kapcsán.
A ScenoFest, a Prágai Quadriennálé (PQ) magyarországi képviseletének hazai bemutatkozása az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet (OSZMI) szervezésében valósul meg. Célja, hogy a hazai közönséget megismertesse a június közepén a Prágai Ipari Palotában megnyíló nemzetközi szcenográfiai és színházépítészeti kiállítás magyarországi installációjával, amely az elmúlt öt év jelmez - és díszlettervezői eredményeit szemlélteti.
A Prágai Quadriennáléra több mint 40 éve, négyévente a világ minden tájáról érkeznek résztvevők. Magyarország szinte a kezdetek óta jelen van ezen a nagyszabású seregszemlén. A magyar részvételt – hagyományosan – az OSZMI bonyolítja. A ScenoFest eseményen lehetőség nyílik a hazai részvétel megismerésén túl a témához kapcsolódó beszélgetések és kiemelt látványszínházi előadások, divatperformanszok megvalósítására.
Résztvevők: MKE Látványtervező Tanszék, MOME, Természetes Vészek Kollektíva, AKKU, Krétakör Alapítvány, Harmadik Hang Háza
PROGRAM:
Március 15. kedd
19.00 - „Múlt és jövő között” – a PQ nemzeti szekciójának bemutatása
/Közreműködik a PQ kurátora és az alkotók
20.00 - TERMÉSZETES VÉSZEK KOLLEKTÍVA: 62 nap
Egy ember önkéntes halálútjának megtalált hangnaplója alapján készült vízió.
Experimentális vizuálszínház 14 éven felülieknek.
Rendező: Árvai György
Színész: Test - Kovács Gerzson Péter, Lélek - Derzsi János, Víziókép - Bozsik Yvette, Vízióhang - Kertesi Ingrid
Zene: Árvai György , Látvány: Árvai György , Technika: Szirtes Attila
Március 16. szerda
19.00 - A Krétakör Alapítvány prágai részvételének prezentációja
20.30 - Utópia- Harmadik Hang Haza és a MOME előadása
/ élőben a Sirályban, on-line a Trafóban
21.00 - Rendhagyó divatszínház NAGY Fruzsina Pestiesti jelmezeiből
Március 17. csütörtök
18.00 – a PQ oktatási szekciójának bemutatása / Közreműködnek a résztvevő iskolák hallgatói
19.00 és 21.00 - Kép-jövő – MOME divatbemutató
A divat és a vizuális kommunikáció szoros és állandó kölcsönhatására épül az előadás. A MOME textil tanszékének hallgatói legfrissebb munkáikat, terveiket valósítják meg a Trafó kifutóján vetített mozgóképekkel kitágítva a klasszikus divatbemutató vizuális lehetőségeit.
A közvetített vizuális tartalomnak szerves része a szubjektum és az öltözékének minden egyes eleme.
A személy megjelenése természetesen egy totális egység képét kell, hogy nyújtsa, amelynek éppúgy része a hajviselet, a kiegészítők, a smink, mint a ruha.
Március 18. péntek
20.00 - Szűcs Edit és a Természetes Vészek Kollektíva: Bőr-hártya
A test jelentése, vizuális átalakítással, térbeli kihelyezéssel szimbolikus értelmet nyer.
A jel-mez’ ilyen értelemben nem más, mint egy legfelső bőrréteg, egy test-maszk, amely viszonyunkat a külvilággal befolyásolja, sőt, meghatározza.
Az előadást inspiráló „test- maszkok” egyfajta metamorfózis szándékával jönnek létre, „konceptuális képmások”, amelyek olyan piktografikus jelrendszert hordoznak, ami inspirálja, az időben, térben és mozgásban lezajló színpadi események sorát.
A BŐR-HÁRTYA célja, hogy az előadás egyes rétegei, a szöveg, a zene, a gesztus és kép olyan interaktív párbeszédben álljanak egymással, ami a befogadóban olvadhat egységgé.
Szűcs Edit viselet-fikciói, COIL (GB) zenéi, Gergye Krisztián koreográfiája, Tóth Krisztina írásai
Alkotótársak:
Koncepció: Árvai György, Dramaturg: Imre Zoltán, Etűd tervező: Havancsák Teréz, Installáció: Herczig Zsófia, Smink: Károlyi Balázs, Haj: Kenyeres Attila, Fény, technika: Szirtes Attila
Előadók:
Arany Virág, Dombi Katalin, Gergye Krisztián, Góbi Rita, Hoffmann Adrienn, Kántor Katalin, Lőrinc Katalin, Madák Zsuzsanna, Nagy Andrea, Tárnok Marica, Tonhaizer Tünde, Vadas Zsófia Tamara
„A divatbemutató felfokozott, őrült ritmusával párhuzamosan bontakozik ki egy statikusabb, sejtelmesen mozduló, titkait lassan feltáró világ. A néző az előadás elejétől arra kíváncsi, hogy mit rejtenek a kifutó által négy részre osztott színpad mélyedéseiben ülő, lepellel letakart szobrok. Figyelmünket viszont annyira elvonja a modellek hajszolt világának szemlélése, hogy csak utólag jövünk rá, fontos pillanatokat mulasztottunk...”
(Rádai Andrea: TEST-RUHA, www.revizor.hu)