Programok a Trafóban
A Trafóban szeptember 10-én, azaz hétfőn este indul őszi programsorozatunk és előreláthatólag október 20-ig tart majd, Meszecsinka-koncert, a szabadkai Kosztolányi Dezső Színház produkciói, egy Hajnóczy-dráma és a Zéró Balett interaktív táncelőadása szerepel ebben a hónapban a kínálatunkban - színház, tánc és zene!
Tavasszal, az évadkezdéshez kapcsolódóan megújult pártoló tagsági rendszerünk. Szeretnénk szorosabbra fűzni kapcsolatunkat közönségünkkel, a pártoló tagsági kártya kiváltásával pedig nem csak működésünket, programjaink megrendezését segítheted, de kedvezményekhez is juthatsz
A nyárra visszatekintve elmondhatjuk, sikeres volt a július végi THEALTER FESZT: sok néző sok jó előadást látott a fesztivál egy hete alatt.
Meszecsinka – lemezbemutató koncert
Régi Zsinagóga, szeptember 10. hétfő, 19.30
Oláh Annamária - ének
Biljarszki Emil - billentyűs hangszerek, gitár, szájharmonika
Krolikowski Dávid - ütős hangszerek
Vajdovich Árpád - basszus
A szegedi születésű Oláh Annamari (ének) és Biljarszki Emil (zongora, gitár) 2008-ban léptek fel először Fókaszalon név alatt, Fókatelep és más dalokat játszottak akusztikus kísérettel. A közönség vevő volt az intimebb hangvételű dalokra, így sűrűsödtek a koncertek, a repertoár bővült saját dalokkal, a zenekar pedig új tagokkal. 2009 végén a zenekar felvette "saját” nevét, ami bolgárul holdacskát jelent, 2010 januárjában pedig rögzítettek egy hatszámos demót.
Az elmúlt két évben a Meszecsinka hallható volt sok budapesti és vidéki klubban, valamint hazai és külföldi fesztiválokon. 2011-ben a zenekar közel száz jelentkező közül megnyerte a Folkbeats tehetségkutató első díját, egy amerikai turnét. Az idén májusban jelent meg első nagylemezük a Narrator Records kiadásában.
"A Meszecsinka zenéje sok világzenekaréhoz hasonlóan nehezen besorolható, rengeteg hagyomány és stílus rétegződik egymásra, vagy oldódik fel egymásban, ami azonban számos zenekar esetben kifejezetten zavaró és túlhajtott lehet, az itt erény, és természetes módon alkot egy sajátos zenei nyelvet. Tehát a hasonlóság a legtöbb zenekarral ki is merül elméleti síkon, mert itt valami egészen más minőség szólal meg. Olyan finom ívű, szépen csiszolt és kiérlelt dalok, ölelő melódiák és hangkulisszák sorakoznak, aminek a megszületésére régóta vártam. A bensőséges, sanzonos pillanatok éppúgy beszippantanak, mint a sodró, már-már rockandrollos menetek; mindent áthat egy olyan sűrű és tapintható atmoszféra, amiben a zenei nyelv összetevőin túl az európai összkultúra esszenciája szólal meg.”
Kosztolányi Dezső Színház (Szabadka): Dogs and drugs
Régi Zsinagóga szeptember 14. péntek, 19.30
Rendező: Urbán András
Szereplők:
Márti, Márta, Márta nővér: Béres Márta, Árpád, Mészi: Mészáros Árpád, Gábor: Mészáros Gábor, Kinga, Kinga tanító néni: Mezei Kinga, Imre, Miki: Mikes Imre Elek, Zoli: Pletl Zoltán, m.v.
Díszlet és jelmez: Dogs & drugs, Dramaturg: Góli Kornélia, Színpadi harc: Nina Matthis, Szakmai konzultáns: dr. Sági Zoltán, Zene: Antal Attila
rendező munkatársak: Jelena Bogavac, Péter Ferenc, Puskás Zoltán
"Rendhagyó módon készítettük az előadást, és három téma köré csoportosítottuk a munkát. Az első a kábítószer, a függőség és minden, amit magával von. A második az erőszak, kiélezve a családon-, a kapcsolaton belüli erőszakra. A harmadik a másság, különösképpen a szexuális másság, vagyis a szexuális diszkrimináció. Az előadás munkafolyamatának különlegessége, hogy felkértünk három színházi személyt, Jelena Bogavac belgrádi, Puskás Zoltán újvidéki, és Péter Ferenc szabadkai rendezőt, akik az adott témakörök boncolásához személyes tapasztalataikkal is hozzájárultak. (…) A munkafolyamat egy adott fázisában viszont elköszöntek a társulattól, és jómagam hozzáláttam az összegyűjtött anyag előadássá formálásához. Kezdetben tehát csak a három témakörre koncentráltunk, de azóta más szintre helyeztük, ez ugyanis nem egy tudományos-ismeretterjesztő előadás, hanem teljes mértékben művészi, színházi. A zárt körű munkabemutatón az is bebizonyosodott, hogy egy szórakoztató, nagyon modern, kortárs előadást hoztunk létre. Tréfásan megjegyezném, hogy ez az igazi családi színház. Ajánljuk mindenkinek középiskolás kortól, kiváltképp a szülőknek, mert szórakoztató jellege mellett tanulságos is. Ha beszélünk róla, ha nem, ezek a problémák a közvetlen közelünkben is jelen vannak, méghozzá nagyobb mértékben, mint gondolnánk.”
(Urbán András a Magyar Szóban)
Az előadás tavasszal a Vajdasági Hivatásos Színházak Fesztiválján, majd nyár elején a Magyar Színházak XXIV. Kisvárdai Fesztiválján vendégszerepelt, és egyetlen magyar nyelvű előadásként válogatták be a belgrádi Bitef nemzetközi színházi fesztivál versenyprogramjába.
16 éven felülieknek!
Hajnóczy Péter: A herceg
Régi Zsinagóga, szeptember 18. kedd, 19.30
Rendező: Balog József
Játssza: Harsányi Attila
Díszlet és jelmez: Szántó Cecília Mária, Brzózka Marek, Fény és látvány: Turcsányi István, Film: Papp Melinda
Ábrahám és Izsák története 1980-ban. Ahogy Hajnóczy hátrahagyta. Hátrahagyott írás.
A Színművész története. Ahogy. Hátrahagyva.
"… Valaki aztán megkérdezte tőle: "Miért lóg a nyakadban kereszt? Úgy véled, van Isten?!” "Természetesen van” – válaszolta a férfi, s intett a fizetőpincérnek.”
Hajnóczy – A herceg – Miért?
2012 tavaszán a Grand Caféban emlékeztünk Vági Lászlóval a Szegedi Egyetemi Színpad közel ötven évvel ezelőtt kezdődött történetére. Az est után fiatal irodalmár-kutatók elmondták, hogy Hajnóczy több levélben is megkereste a Színpad hajdani vezetőjét, Paál Istvánt. Arra bíztatta, abban bízott, hogy nála lehet a legjobb kezekben az a két munka, ami végül a Szépirodalmi 1982-ben megjelent kötetének hátrahagyott írásai közé került.
A herceg és a Dinamit című egyfelvonásosok.
Nem tudom, Paál válaszolt-e, azt inkább, hogy a színházi terveiből végül nem volt kiolvasható, hogy nekiment volna a két munka valamelyikének. Azaz: az 1980 utáni munkái között Hajnóczy mű nem szerepelt. Ha tévedek, akkor bocsánat, és nem is az örökös beszélt belőlem, amikor azt mondtam a lányoknak, hogy A herceg című darabot meg kell csinálni!
Inkább a szegedi mondatta ezt velem, vagy az az egyetemi körben indult elmúlt három évtized, amit a mindenkori társaimmal együtt művelt színházságban magam is a színház feladatának gondoltam-gondolok.
Felfedezni és használni, ami készen van, ami adatott, amit nem vitt/vittek a sírba az elődeink.
Nem volt kérdés, hogy a fiatalabb színész generációból Harsányi Attilát láttam hercegként azon a tavaszi estén, az alig megvilágított belvárosi utcán.
Láttam a sötétben álló alakot, amint Ábrahám történetén keresztül egyenesen az Urat szólítja.
Emlékeztem a kérlelhetetlen férfire, aki inkább az alkoholba mártotta a tollát, hogy az esze ép maradjon.
Láttam, ahogy Jézust játszik és menyasszonyt választ.
Ahogy a halállal együtt kilovagol Perzsiából.
Vagy csak annyit ír egy üres lapra: M.
Régen olvastam már, de a szenvedély, a szenvedés lángja újra úgy perzselt, mint évtizedekkel azelőtt.
Tudom, más már a színházi idő, talán az irodalmi is.
Hogy az előttünk járók belehaltak abba, hogy válaszokat találjanak az életükre.
Hogy aki ma kérdezni akar, annak eleve nem osztanak lapot a válaszok birodalmában.
És mégis.
Az erőd sziklái között, az üresen pompázó paloták termeiben, egy kőkéz hidegen sugárzó tenyere mögött, egy ostoba Főkert, vagy vakut reklámozó szórólap mögött ott áll az idő és minket néz.
No, nagyokosok!
Mit játszotok ti?
Isten kockajátékában egy lebegő orgonagyökér bizonyosságát, vagy egy hatos lehetőségeit számolgatjátok?
Mindenesetre, ami elvettetett, az a világ szeme előtt kíván az ég felé magasodni.
(balog)
Zéró Balett: Enter! (Windows 2012) - interaktív táncelőadás
Régi Zsinagóga szeptember 21. péntek, 19.30
Koncepció, rendezés: Berger Gyula
Előadók:
Elvira: Lakat Andrea, Kasszandra: Pintér Hajnalka, Raffaello: Szabó Zoltán
Rozika: Nemcsók Nóra
Zene: Brian Eno / David Byrne: My Life In The Bush Of Ghosts, Koreográfia: Berger Gyula és a társulat tagjai, Súgó, játékmester: Kókai Andrea
Visszakacsintott már rád a monitor? A számítógép hűséges társad, vagy csak halakat tartasz benne? Szeretnél egyet, amelyik csak akkor fagy le, ha te is úgy akarod? Akkor most biztosan élvezni fogod, ahogy életre kel az ember a gépben. Táncoltasd meg a négy digitális szellemet, akik ugrásra készen várják, hogy felkavarhassák az áramköreidet! Bukfencezik a kockavilág! Futtasd a programot, ne futamodj meg előle!
Az előadás interaktív játék a közönség intenzív részvételével. A nézők számítógépes parancsok segítségével irányítják az előadást – tulajdonképpen ők komponálják a színpadi eseményeket. A mulatságos, felszabadító közös játék során bepillantást nyerhetnek a komponálás, a koreográfia készítés vegykonyhájába is, átélhetik a közös alkotás örömét.
Jelszó: minden hatalmat a nézőknek!
Berger Gyula klasszikus balett, néptánc, jazz- és modern tánc tanulmányokat folytatott, már a 80-as években megalakította első társulatát. Ma a koreografálás mellett tánckurzusokat vezet, és alapítója az L1 Független Táncművészek Társulásának. Munkája során – melyet A tánctudományért és táncoktatásért díjjal ismertek el – igyekszik hiteles, korszerű és gondolatébresztő módon megfogalmazott darabokkal válaszolni a modern életvitel és életszemlélet mély ellentmondásaiból fakadó kihívásokra. Célja az emberi személyiség bonyolultságának és irracionalitásának minél hívebb visszatükrözése olyan produkciók létrehozásával, amelyek vállalják a kockázatot és elhagyják a járt utat a járatlan kedvéért. Erre a szemléletmódra ugyanakkor jellemző a játékosság, és a humor is megcsillan az előadásokban, amelyek mindig szórakoztató és izgalmas szellemi kalandra hívják a közönséget.
Sorvezető – a MASZK Egyesület beavató színházi nevelési programja
Kosztolányi Dezső Színház (Szabadka) - MASZK Egyesület (Szeged): Pass-port Európa
Ősbemutató
Régi Zsinagóga szeptember 27. csütörtök, 19.30
Rendező: Urbán András
Szereplők: Béres Márta, Csorba Kata, Mészáros Gábor, Mezei Kinga, Jelena Mihajlović, Mikes Imre Elek, Pletl Zoltán, Seres István Pipu, Suzana Vuković
Dramaturg: Antal Attila, Jelmeztervező: Pletl Zoltán, Díszlettervező: Sinkovics Ede, Zene: Dobó Rihárd, Zenei tanácsadó: Antal Attila
"A Pass-port harmadik része nem az első kettő legjobb jeleneteiből születik meg, hanem az első kettő tapasztalataira épül egy harmadik, új előadás. Az első kettő foglalkozik a multietnikus világgal, a határ két oldalán élő emberek viszonyával, a vajdasági magyarok és a magyarországiak kapcsolatával. A harmadik előadás egyrészt ehhez kötődik, másrészt próbálja színházi eszközökkel megfogalmazni az európaiságot, a határokkal való behatároltság és határ nélküliség érzését körüljárni.”
(Urbán András)
A Magyarország-Szerbia IPA Határon Átnyúló Együttműködési Program támogatásával 2011-2012-ben egy újabb hosszú távú színházi együttműködés jött létre a szabadkai Kosztolányi Dezső Színház és a MASZK Egyesület között Pass-port címmel. A közös munka során három színházi előadás születik: egy a vajdasági/szerbiai életről és viszonyokról, egy a magyarországiról Szegedre és a régióra fókuszálva; a két produkció keresztmetszeteként pedig létrejön egy harmadik előadás is, amelynek segítségével további értelmezési síkok nyílnak meg.
Az előadásokban a Kosztolányi Dezső Színház színészei mellett a szabadkai Népszínház két szerb színésze, valamint két szegedi színész szerepel, a rendező pedig Urbán András. Az első, Pass-port Szabadka/Subotica - A démonok városa című produkciót májusban, a Régi Zsinagógában és a Kosztolányi Dezső Színházban láthatta a közönség, a második, Pass-port Segedin/Szeged – avagy maga az ördög című darab premierje a THEALTER FESZT fesztiválon volt júliusban, a harmadik előadás pedig most kerül színpadra.
Az előadások előkészületi fázisában a színészek szociológiai kutatómunkát végeztek, anyagot gyűjtöttek, interjúkat készítettek, arra keresve a választ, hogyan élünk ebben a határ menti térségben és mit gondolunk a határ túloldalán élőkről, az eredményeket-végkövetkeztéseket pedig beépítik a produkciókba.
Urbán Andrással és a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházzal 2003 óta működik együtt a MASZK Egyesület, a közös munka eredményeképp 2011-ig 10 előadás jött létre, amelyek közül több itthon és külföldön is rangos fesztiváldíjakban részesült.