Színházak
Zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház
- 2019/2020
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2000/2001
- 1999/2000
- 1987/1988
- 1986/1987
- 1985/1986
- 1984/1985
- 1983/1984
- 1982/1983
Örkény IstvánTóték
- ŐrnagyBesenczi Árpád
- TótSzalma Tamás m.v.
- TótnéEcsedi Erzsébet
- ÁgikaKováts Dóra
- A postásSzakály Aurél
- TomajiplébánosWellmann György
- CiprianiprofesszorBellus Attila
- Gizi Gézánéegy rossz hírű nőMester Edit
- A lajt tulajdonosBaj László
- LőrinczkeszomszédFarkas Gergő
- Elegáns őrnagyBálint Péter
- Dr. Eggenberger Alfrédhétéves kisfiúxxx
- Inasxxx
- rendezőCsiszár Imre
- díszlettervezőCsiszár Imre
- jelmeztervezőSzakács Györgyi
- világításGibárti Tibor
- súgóKiss Szilvia
- ügyelőSzilasi Attila
- rendezőasszisztensLengyel Noémi
„Én Tóttal érzek, de az Őrnagy is én vagyok" (Örkény István) A Tóték Örkény legismertebb, az egész világon nagy sikerrel játszott műve. Hősei - a Tót família - egy csendes mátrai falucskában élnek, ahova szabadságra érkezik a katonafiuk parancsnoka, akit megviselt a frontszolgálat.
A műben egy bohóctréfa humorával ábrázolja a szerző, ahogy a nagy tiszteletben álló tűzoltóparancsnok és a hősszerelmes őrnagy helyzete megfordul. Tót megalázkodik és lealacsonyodik, ezzel szemben az őrnagy magasabb rendűvé válik. A történetet a két szereplő közötti feszültség hajtja előre. A cselekményt azonban valójában a postás irányítja, hiszen - míg mi ismerjük a valódi eseményeket -a szereplők csak arról értesülnek, amit a postás tudatni a kar velük.
A történet lezárása éppoly groteszk, mint maga a mű. „Az az alapvető véleményem, hogy az embereknek a cselekvés az utolsó és egyetlen reménye" - írja Örkény. Ha átteszem groteszk közegbe, ez úgy fogalmazható meg, hogy cselekedni kell, még akkor is, ha a cselekvés már értelmetlen, céltalan.
Csiszár Imre
2020. 01. 31.